Tiritiri Matangi en Motuora Island - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Sander Holthuijsen - WaarBenJij.nu Tiritiri Matangi en Motuora Island - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Sander Holthuijsen - WaarBenJij.nu

Tiritiri Matangi en Motuora Island

Door: Sander

Blijf op de hoogte en volg Sander

05 Januari 2007 | Nieuw Zeeland, Auckland

Hoi piepeloi,

Ik ben net terug van Motuora island en Tiritiri Matangi waar ik in een paar dagen verschrikkelijk veel mooie dingen heb gezien. Dinsdag ochtend om 7:30 zijn we vertrokken met de helikopter, jaja, dat was echt fantastisch. De vlucht ging van een leien dakje, bijna geen wind en prachtig mooi weer.
Op Tiritiri aangekomen werden we met een auto opgehaald van de landingsplaats en werden we samen met onze spullen en naar de slaapplaatsen gebracht. Er is een gebouwtje met een aantal slaapkamers waar de vrijwilligers kunnen verblijven tijdens hun verblijf op het eiland. We werden een warm welkom geheten door de andere mensen die er zaten. Ze dachten volgens mij dat we enorm belangrijk waren omdat we met de helikopter ingevlogen werden. Om 10:30 kwam de boot (waar wij op hadden kunnen zitten) met toeristen aan en zijn we ook mee geweest met een tour over het eiland. Het is altijd makkelijker om dingen te zien als ze je aangewezen worden. Tijdens deze tour heb ik een kukako gezien, deze schijnt enorm moeilijk te spotten te zijn, maar hij zat gewoon midden op het pad (dus niet dat ik zo goed kan spotten). Ik heb er helaas geen foto van kunnen maken als bewijs, jullie zullen me op mijn blauwe ogen moeten geloven. Na de tour moesten we dan toch echt aan het werk, samen met Simon (iemand die om de dag de gecko’s zoekt) gingen we op zoek naar de gecko’s. Na ongeveer 2 uur hadden we de laatste 5 gevonden (hij had er al 5 voor de lunch gedaan). Ze zijn enorm moeilijk te vinden, maar met de radio apparatuur weet je wel waar ze zitten (je kunt ze alleen soms niet zien).

Omdat op Tiri veel bijzondere beesten zitten die alleen ’s nachts te zien zijn, moesten we ’s avonds wel even op pad natuurlijk. De soorten die ik hoopte te zien zijn: de little spotted kiwi (de meest bijzondere soort), de Tuatara (een hagedissen soort die uit de tijd van de dinosaurussen stamt, al 225 miljoen jaar onveranderd) en de little blue pinguin. Op pad met onze lampjes met rode cellofaan er voor tegen het afschrikken van dieren gingen we op zoek. Langs het pad zijn een aantal nestkasten voor pinguïns geplaatst, dit is dus een goede plaats om deze te bekijken.. Na een half uurtje wachten kwamen er dan ook inderdaad 3 pinguïns het water uit. Die kon ik vast afstrepen van mijn lijstje. We vervolgden ons rondje op zoek naar de tuatara, en niet veel later hoorde we wat wegschieten in de bosjes, wij kijken, en ja hoor een tuatara. Nou ben ik niet zo’n reptielen gek maar het zijn inderdaad mooie beesten. Omdat het volle maan was, was de kans dat we een kiwi zagen niet zo groot, helaas, nou ja het is niet anders. Op de terug weg hebben we wel nog een tuatara gezien, deze was bijna twee keer zo groot als de vorige. Ik heb er een foto van bij gezet. Om 23:30 te bed, en we moesten de volgende dag al om 6:30 op staan want de boot die ons op zou komen halen kwam al zo vroeg.

Uiteindelijk hebben we een uur moeten wachten op de boot, ik had dat uur liever geslapen want ik was nog best wel moe. De boot die ons op pikte hoefde eigenlijk niet op Tiri te zijn, maar speciaal voor ons voer hij een stukje om. Het is ongeveer een half uurtje varen van Tiri naar Motuora. We werden afgezet op een gammele steiger met de mededeling dat we uit moesten kijken waar we liepen want er ontbraken een aantal planken. Als eerste maar even de tent opgezet en toen aan de noeste arbeid. We hebben ongeveer twee en half uur gedaan om de 10 gecko’s te vinden. Hierna zijn we rondom het eiland gelopen, hier doe je ongeveer een uur over. Het heeft niet echt zandstranden maar keien en rotsplateaus. Om een uur of 3 waren we weer terug, en door het vroege opstaan en het late naar bed was ik toch wel een beetje moe geworden. Het in de zon liggen maakte het er ook niet heel veel wakkerder op, ik lag dus al snel te slapen. Om half zes moest er toch wel een keertje gegeten worden, omdat er op dit eiland geen kookvoorzieningen zijn hadden we het de avond ervoor al op tiri klaar gemaakt, koude pasta salade. Na het eten konden we nog even van de kajak van de ranger gebruik maken en een beetje lichaamsbeweging kon er na zo’n slaapmiddag wel vanaf. Na een koude nacht in de tent ging om acht uur weer de wekker. Van negen tot elf de gecko’s nog een bezoekje gebracht en daarna alle spullen weer ingepakt. Dave, de ranger ging ons van Motuora naar Sulivan’s Bay brengen alwaar we opgepikt werden door Weihong (de supervisor van de student voor wie we dit allemaal doen). Vanmiddag nog even lekker gezwommen, en na 3 dagen weer eens gedoucht.

Ik hoop dat jullie het nog een beetje naar jullie zin hebben in Nederland, hier gaat het zoals jullie kunnen lezen nog best aardig.

Van uit een zeer zonnig Nieuw Zeeland groet ik jullie hartelijk.

Sander

  • 05 Januari 2007 - 05:50

    Esther:

    hey sander,
    Cool verhaal man. Nog veel plezier met de kiwi's en met onze vriendelijke duitse birgit. succes

  • 05 Januari 2007 - 09:34

    R.Westra:

    We hebben oprecht medelijden met je.
    En wensen je oprecht sterkte toe in de zware weken die nog volgen en het is maar goed dat je ouders je over een paar weken komen steunen.
    Grtz. fam. R.Westra

  • 05 Januari 2007 - 19:00

    Annemiek:

    weer mooie foto's! idd een mooie heldere nacht, met die volle maan! wanneer haal je dat rugzakje weer van z'n rug af, neem aan dat die gecko nog wel wat groeit, of niet? groetjes he!!!

  • 08 Januari 2007 - 15:42

    Daphne:

    Ik snap het best als je naar huis wilt hoor.... Wil best met je ruilen als je het allemaal niet meer aan kunt :-) XX je nichtje

  • 10 Januari 2007 - 15:27

    Paps:

    Ik zal je niet meer snachts uit je bed bellen!
    Welterusten maar weer

  • 11 Januari 2007 - 14:57

    Joren:

    Zo te zien gaat alles goed. Supervet dat je een helikoptervlucht gemaakt hebt!! Veel suc6 verder en ik wacht op je volgende bericht!! Groeten Joren

  • 14 Januari 2007 - 18:41

    Erik:

    leuk leuk leuk :)

  • 16 Januari 2007 - 06:12

    Merel:

    Hey Sandertjuh! Wat n coole verhalen man, je hebt n7u al n paar vogels gezien die ik nog niet gespot hebt, cool!

    Succes met de kiwi's, gecko's en al het andere wat je je op de hals haalt. En veel sterkte met je stagebegeleidster :P

    Groetjes, Merel

  • 18 Januari 2007 - 13:43

    Buurtjes Lies En Ab:

    Hebben de site opgegeven gekregen van je ouders. met plezier gelezen. hier windkracht 10 en dus heeeeeel jaloers op die blote voeten in het water. groetjes.

  • 22 Januari 2007 - 14:01

    Joyce (nichtje):

    Hi Sander,
    Ziet er hartstikke goed uit, ik krijg er heimwee van! Vooral als ik die mooie natuur foto's zie. Zelfs in Auckland is het prachtig groen, bijzonder he (-:
    Je moeder had ons een email gestuurd of wij nog leuke tips hadden voor NZ. Het is voor mij al een hele tijd geleden. Ik heb in '97 & '98 6 maanden gewerkt bij Huka Lodge (een droom; super luxe, helaas enorm duur)in Taupo en er helemaal verliefd geworden op het land. In '99 en '00 woonde ik anderhalf jaar in Auckland, Parnell. Ik werkte toen voor Hotel du Vin, 45 min ten zuiden van Auckland.
    Ik heb me op je site ingeschreven voor email updates (mocht je de naam niet herkennen, ik heet Malka, niet Eenhoorn)

    Tips in NZ:
    Ik raad je ouders aan het eiland Waiheke te bezoeken, mooi en laidback. Vooral erg relaxed na een wijntoer (-:
    Toen ik in Parnell woonde was mijn favoriete restaurant "Thai Friends" op Parnell Road. Ik heb laatst gehoord dat het eten er nog steeds heel goed is. Je kunt er (BYO) je eigen wijn meenemen en superlekker eten voor weinig. Als je van Thais houdt tenminste!
    Verder raad ik vooral aan veel in je Saab rond te rijden. De natuur is zo geweldig in NZ. Met een chilly bin en wat vlees, vis en groenten die je langs de weg koopt kun je geweldig BBQen op de meeste stranden.

    Ik vond het leuk te zien hoe simpel de cottage eruit ziet. Typisch NZ! De meeste huizen hebben er nog bloemetjes banken; men geeft er weinig om inrichting. Des te meer tijd om buiten te zijn. Ik mis die quality time. Ik las dat je fitter aan het worden bent. Goed joh! Ik werd echt een sport fanaat in NZ; vooral hikes, funruns en triathlons. Er is een geweldig outdoor zwembad in Auckland, vlakbij de container terminal. Het bad is gevuld met zeewater en het is 60 meter lang. Daar was ik vaak. Als laatste tip, er is een hele leuke funrun, ik geloof dat het "Around the bays" heet en dit vind plaats tegen het einde van de zomer. Wat voor jou?

    Groeten vanuit Barcelona, Joyce

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sander

Ik ga naar Nieuw Zeeland voor mijn derde jaars projectstage van mijn opleiding milieukunde. Ik ga onder andere onderzoek doen aan kiwi's (de vogel dan, niet de vrucht). Op deze pagina zal ik de thuisblijvers een beetje op de hoogte houden van mijn bevindingen en avonturen.

Actief sinds 30 Sept. 2006
Verslag gelezen: 123
Totaal aantal bezoekers 12684

Voorgaande reizen:

02 December 2006 - 18 Augustus 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: